HELP! Ik weet dat het een gewoonte is maar ik kan niet stoppen met TV kijken!

Je gewoonte doorbreken… dat valt nog niet mee! Ik help je in 3 stappen naar:

  • Bewustwording
  • Waarom je het blijft doen
  • Hoe je het kan doorbreken

Waarom doe je wat je doet?

En waarom is het zo lastig om een gewoonte of patroon te doorbreken?

Elke keer neem je jezelf voor om te stoppen of om het anders aan te pakken. Dan lukt het eventjes en dan sluipt het oude patroon er toch weer in. Heeeeel irritant, I know! Heel herkenbaar ook!

Het aanbod op TV, Netflix, YouTube is overweldigend en je raakt er door bedolven, er is altijd wel iets wat je leuk lijkt. Het is precies zo gemaakt zodat jij niet meer kan stoppen, eigenlijk maakt het je gewoon verslaafd en raak je het contact met jezelf kwijt.

Wrong turn…

Zolang je goed in je energie zit en je het gevoel hebt dat je leven goed in balans is kan het eigenlijk nog helemaal niet zo’n kwaad omdat je er dan niet door geleid wordt. Maar wanneer je het gaat gebruiken om je beter te gaan voelen, dan ga je de verkeerde kant op.

Als je het gaat gebruiken om je beter voelen, probeer je een gat op te vullen. Een gat opvullen van eenzaamheid, boosheid, frustratie, niet goed genoeg voelen, angst, machteloosheid en dit doe je dan door bijvoorbeeld TV kijken. 

Het kan natuurlijk van alles zijn, het zou ook kunnen gaan om eten of roken.

En weet je wat nog het allerergste is…..ergens, diep van binnen weet je het wel en voel je het wel maar de gewoonte is sterker dan je wil om te stoppen.

Je bereikt het tegenovergestelde van wat je wilt

Het is veel makkelijker om er aan toe te geven! Na een lange werkdag, moe, weinig energie, de stemmetjes in je hoofd die je vertellen dat je het hebt verdiend, nu even niet hoor, ik probeer het morgen wel, of volgende week. Toch? Maar vergis je niet in de kracht van gedachten, als je er niet bewust van bent kom je gewoon niet in beweging!

Daarbij heb je vaak te maken met een interne strijd omdat je vaak wel de verandering wilt maar niet de tools hebt om de vicieuze cirkel te doorbreken.

En wat doet het TV kijken dan wel? Precies HET TEGENOVERGESTELDE! Omdat je hetzelfde blijft doen kom je niet in de juiste energie waardoor je ook niet komt waar je juist WEL wilt zijn!

Waar je wel wilt zijn is een plek van geluk, blijdschap enthousiasme, hoop, optimisme, liefde, vrijheid en kracht! Toch?

Maar vanuit een plek van frustratie, boosheid, machteloosheid en gebrek aan eigenwaarde kom je niet bij die emoties.

Ook dit heeft weer te maken met een stukje bewustwording, ja ik weet het, daar is ie weer! En toch is het zo. Bewust worden van wat je doet is de sleutel naar duurzame verandering in je leven.

Welke stappen heb ik te nemen:

Stap 1. Bewustwording.

Bewust worden van je gewoonte(n). Dit doe je door het te gaan opschrijven. Schrijf een hele week op wat je doet op een dag en kijk dan voor jezelf of je daar iets in wilt veranderen.

En nu komt een hele belangrijke….het is niet het TV kijken, eten of roken wat je wilt aanpakken!

Hè???

Nope!

Het is de manier waarop jij je VOELT die je wilt aanpakken, de emotie!

Stap 2: Stel jezelf de onderstaande vragen.

De gewoonte(n) of patronen die je wilt doorbreken pak je er bij en hierbij stel je jezelf de volgende vraag: Wat bied deze gewoonte mij? Welk gat vult het voor mij op? Welke emotie wordt hiermee gevoed?

Als je dat al weet ben je al een heel stuk dichter bij wat je wel wilt in jouw leven. Waarschijnlijk voel je nu al meer ruimte en misschien is er zelfs sprake van inzichten. YES! Dat is wat je wilt!

Moet ik dan van de één op andere dag stoppen!? Gewoon cold turkey, stoppen?

Nee hoor, die stap is te groot. Ik kijk altijd TV → ik wil geen TV kijken

Wat kan je dan wel doen?

Stap 3. Wees bewust van je gedrag, zorg goed voor jezelf, wees liever voor jezelf!

Snap je wat ik daarmee bedoel?

Stel je eens voor dat je jouw gedachten die meestal niet heel aardig zijn voor jezelf, zou zeggen tegen een kind? Zou je zo hard voor een kind kunnen zijn als je voor jezelf bent?

Precies! Dat doe je niet! Dus waarom wel tegen jezelf?

En nu in dit voorbeeld, bedoel ik liever tegen jezelf zijn met jouw gedachten over het TV kijken. Waarschijnlijk zul je iets tegen jezelf zeggen in de trant van “waarom lukt het mij niet om te stoppen met al dat Netflixen” of “wat ben ik toch slappe hap, zit ik weer achter die TV” of “die TV brengt niets goeds in mijn leven, waarom blijf ik het dan doen?”

Wees niet te hard voor jezelf en kijk of je de gedachten wat minder hard kan maken, oftewel neem een stapje terug van de onaardige “selftalk” en wees wat liever voor jezelf.

Dus in plaats van: “wat ben ik toch slappe hap, zit ik weer achter die TV” kan je ook tegen jezelf zeggen: “ ik ga nadenken over een manier dat het makkelijker voelt om minder TV te kijken” Voel je het verschil? Er zit veel minder weerstand in toch? En veel minder gefocust op wat je NIET wilt. Hierdoor kom je ook weer een stapje dichterbij de gevoelens die je EIGENLIJK wilt voelen want daar ontstaat dan ruimte voor.

Geduld en doorzetten

Als het goed is heb je de emoties opgeschreven die je wel wilt en kun je die erbij pakken.

Het zou goed kunnen dat je die emoties nog niet voelt en dat hoeft ook niet. De verandering komt in stapjes.

Wat je nu WEL heel goed zou kunnen voelen is het gevoel van: enthousiasme, optimisme, nieuwsgierigheid naar meer want, het is je gelukt wat liever te zijn!

En als je daar bent, als je dat kan voelen, dan kom je vanzelf bij andere gedachten, die komen dan vanzelf in jou op want je bent tenslotte minder gefocust op wat je niet wilt wat weer maakt dat je weer bij andere emoties kan!

Je ziet, het is een proces, een nieuwe gewoonte heeft tijd nodig. Een NIEUWE gewoonte heeft ongeveer 66 dagen nodig om automatische te worden!

Dat betekent ook; doorzetten! En oefenen, oefenen, oefenen. Zet dagelijkse reminders in je telefoon, schrijf het op, hang het op je koelkast of een plek waar je vaak bent. We weten allemaal hoe makkelijk het is om weer in het oude te vervallen. Je moet je brein trainen, deze gewoonte is diep ingesleten in jouw hersenen. En als je het ECHT wilt, als je echt verandering wilt, gaat het je lukken!

Heb jij geen 66 dagen de tijd en wil je nu veranderen? In mijn praktijk heb ik veel technieken die jouw ontwikkeling kunnen versnellen. Stuur mij een email of bel mij en ik vertel je alles over jouw ongekende mogelijkheden en hoe we die blootleggen.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *